Engagement 1: ‘Nothing about us without us’
De Nieuwe GGz is een collaboratieve ontwikkeling met cliënten, betrokkenen, partners en hulpverleners. De Nieuwe GGZ is persoonsgericht, niet instellingsgericht. De client staat centraal.
Engagement 2: ‘Een face2face én online community’
De Nieuwe GGZ wil contact tussen mensen faciliteren; f2f in de wijk, virtueel zowel lokaal als nationaal.
Voor wie? Triadisch: cliënten/burgers, betrokkenen, (professionele) veld
Wat? Voor ervaringsuitwisseling, voor onderlinge hulp, voor het delen van opportuniteiten; voor uitwisselen van kennis.
Hoe? Collaboratief, ongestuurd (user-driven community)
ICT =open source; =veilig; =cliënt als center; =integreerbaar
Engagement 3: ‘Kantelen van middelen naar de wijk’
De Nieuwe GGZ streeft naar radicale de-bureaucratisering en open (zelfsturende) samenwerking. Participerende instellingen onderschrijven het charter van sociale onderneming en gaan uit van de volgende middelenverdeling (benchmark):
- 25% van de middelen in centrale middelen (landelijke infrastructuur en regionale klinieken)
- 75% van de middelen in wijk infrastructuur
- 1/3 investeren in professionele hulpverlening (FACT, basis GGZ) [80/20]
- 1/3 investeren in begeleidingsinfrastructuur (RIBW, dagcentra) [50/50]
- 1/3 investeren in een sociale economie [20/80]